به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ابتدای نشست خبری مجازی رئیس سازمان سینمایی گفت: تجربه جدیدی که شرایط این روزهای کشورمان، مشکلی که ماه هاست درگیر آن هستیم ما را به اینجا رساند که به بهانه روز خبرنگار به شکل مجازی در خدمت آقای انتظامی باشیم.
او ادامه داد: برخی از خبرنگاران به شکل مکتوب سوالاتشان را برای ما ارسال کردند و برخی از دوستان درخواست داشتند به روی خط بیایند و به شکل شفاهی سوالاشان را مطرح کنند. لیست اسامی تمامی خبرنگارانی که درخواست پرسش سوال دارند روی سایت سازمان سینمایی منتشر شده است.
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و روز خبرنگار گفت: از همه خبرنگارانی که در رسانهها در جهت روشنگری تلاش میکنند، تشکر میکنم. معمول این جلسات این است که با صحبتهایی شروع شود، ولی من ترجیح میدهم از همین ابتدا با پرسش و پاسخ شروع شود.
خبرنگاری در ابتدا گفت: جشنوارههای فیلم که هر ساله برگزار میشدند تعطیل شدند، به نظر شما بهتر نیست جشنواره فیلم کوتاه و مستند که مخاطب تخصصی دارند به شکل آنلاین برگزار شوند؟
انتظامی در جواب گفت: ما با دبیران 5 جشنواره جلسهای برگزار کردیم و ما از جشنواره صحبت میکنیم، یک بخش اصلی آن است نمایش فیلمها، آموزش و برگزاری بازار است. بنابراین دوستان ما در دبیرخانههای پنجگانه دارند مدلهای مختلف برگزاری جشنواره آنلاین را بررسی میکنند تا متوجه بشویم چقدر از این جشنوارهها را میتوانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چقدر از این جشنوارهها را میتوانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدوار هستیم به زودی به یک جمعبندی برسیم. شاید بشود ظرفیتهایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که جشنوارههای فیلم که هر ساله برگزار میشدند تعطیل شدند، به نظر شما بهتر نیست جشنواره فیلم کوتاه و مستند که مخاطب تخصصی دارند به شکل آنلاین برگزار شوند گفت: ما با دبیران 5 جشنواره جلسهای برگزار کردیم و ما از جشنواره صحبت میکنیم، یک بخش اصلی آن است نمایش فیلمها، آموزش و برگزاری بازار است. بنابراین دوستان ما در دبیرخانههای پنجگانه دارند مدلهای مختلف برگزاری جشنواره آنلاین را بررسی میکنند تا متوجه بشویم چقدر از این جشنوارهها را میتوانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چقدر از این جشنوارهها را میتوانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدوار هستیم به زودی به یک جمعبندی برسیم. شاید بشود ظرفیتهایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کرد.
خبرنگار دیگری این پرسش را مطرح کرد آیا سازمان سینمایی تصمیم بر انحلال شورای پروانه ساخت و نمایش ندارد.
انتظامی در پاسخ به این سوال گفت: قوانین و مقررات بالا دستی را اجرا کنند. حتی اگر با آن موافق نباشند. وضعیت به کار خودش ادامه خواهد داد. بحثهای دیگری مثل نوع مقررات گذاری و سیاست گذاری در این چارچوب به سیاستهای روز برمیگردد. اینکه چقدر ضوابط روشن باشد در این زمینه میشود کار کرد.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سئوال میلاد نجفی از فارس گفت: فناوری نیازمند تعریف جدیدی از حوزه فضای مجازی هستیم که این شورای مجازی و انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی میکنند تا بعد از جمعبندی، مبنای همه جوابها قرار بگیرند.
انتظامی در پاسخ به سئوال صبح سینما با مطرح کردن اینکه چرا سازمان سینمایی بخش صدور مجوز برای شبکه نمایش خانگی را راحت در اختیار صداوسیما گذاشت گفت: منتظر فضای مجازی هستیم تا تکلیف دستگاهها وزارت فرهنگ اسلامی را روشن کنند.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره شورای صنفی نمایش گفت: شورای صنفی نمایش مطابق نظامنامه ایران تشکیل شده است. مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. اتفاقا این شورا متشکل از کسانی است که همه در اکران ذی نفع هستند. یعنی از صنف سینماداران، تهیهکنندگان و... در این شورا حضور دارند. یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است. من بر شفافیت تاکید دارم. یکی از صنوفی که به شکل سنتی، جامعیت نداشته باشند یا نخواهند نمایندهای معرفی کردند، معاونت سازمان کسی را از آن صنف انتخاب میکند تا شرایط فراهم شود. یکی از پیشنهادهایی که به ما شد، این است که تا زمان رفع شرایط فوق العاده کورنا، ستاد کرونا که از اسفندماه تشکیل شد ضمنا در زمینه اکران هم تصمیم گیری کند. همین الان موارد مهم را در ستاد کرونا مطرح میشود.
مهدی احمدی از هنرمند این پرسش را مطرح کرد که با توجه به اینکه فارابی بیشترین بودجه فیلم «رستاخیر» پرداخت کردبهترین زمان اکران آنلاین فیلم رستاخیز به نظر شما محرم امسال نیست؟
انتظامی در پاسخ به این پرسش گفت: البته مجوز عرضه این فیلم در سال 1398 صادر شده است، بنابراین این موضوع از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد. و این به تصمیم مالکان فیلم بازمیگردد. البته فارابی یکی از مالکان فیلم است ولی برای اکران باید اتفاق نظر وجود داشته باشد.
انتظامی گفت: اگر سازمان سینمایی ادعا میکند توجه من به فیلمهای فرهنگی و اجتماعی هست این اثر خودش را در سیاستها و بودجههای حمایتی و سیاست پروانه ساخت و اکران خودش را نشان میدهد. به عنوان مثال از سال گذشته در مرکز سینمای مستند و تجربی بحث فیلمهای کم بودجه مطرح شد. امسال هم این موضوع خیلی جدی مطرح شد. مطابق این سیاست 300 میلیون بلاعوض به 10 فیلمساز داده میشود که الان با توجه به گزراشی که هفته پیش به من دادند، مراحل آن در حال جلو رفتن هست که به تدریج اطلاع رسانی میشود. مرکز گسترش دارد در حمایت از اکران فیلمهای هنری و تجربی کمک میکند تا این فیلمها دیده شوند.
او ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی تا اواخر خرداد ماه 30 فیلمنامه را انتخاب کردند و تاکید کردند که تهیهکنندهای باید متقاضی ساخت آن باشد تا از طرف فارابی مورد حمایت قرار بگیرد و حتی رایت آن خریده شود. این حمایت به کارگردان حرفهای و 18 تا به کارگردانهای اول است. در سال گذشته در این دوره زمانی که ما 10 جلسه داشتیم، جمعا 66 پروانه ساخت صادر شده است که حدود 26 مجوز برای فیلمهای کارگردانان اول بوده است. این نشان میدهد که حضور کارگردانان جوان و فیلم اولی پررنگتر شده است.
رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: نظامنامه تهیهکنندههای اول که عمدتا جوانان هستند را فراهم کردیم. مثلا در انجمن سینمای جوان در سال 98 نسبت به 97 یک رشد 7 برابری داشتیم. اینکه به فیلمسازان جوان توجه شود. همراه با این سیاست دیگری اجرا شد که ایران، تهران نیست. سال گذشته 5 هفتم و امسال 6 هفتم برای فیلمسازان جوان غیرتهرانی این بودجه صرف میشود. البته نظامات اکران را صرفا این سیاستها تعیین نمیکند، طبیعتا میشود سیاستهای محدودکننده برای فیلمهایی که جنبه فرهنگی آن کمتر است، اجرا کرد.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سئوالی درباره پروانه های ساخت با اشاره به اینکه بخشی از این پرسش را قبلا جواب داده است، گفت: اصرار داریم نوبتها هم به شکل شفاف منتشر شود. همه میدانند چه کسانی تهیهکنندگی، کارگردانی و چه پروانههایی بررسی شود که منجر به صدور یا عدم صدور شود خود این به ما کمک میکند که شفافتر باشیم. کمک میکند در شرایط مساوی اگر حق کسی به آن بیتوجهی شده، به آن دوباره توجه شود. چون من دیدم که برخی از درخواستکنندگان با کارنامه پرباری در دورههای گذشته مورد غفلت قرار گرفته است. شما در دورههای قبلی جشنواره هم دیدید که جوانان بیشتر مورد توجه مردم و داوران بودند. جوانان خودشان را نشان دادند بنابراین ما باید سیاستهایمان را براساس حمایت از آن ها داشته باشیم.